„Z Ortografią na Wesoło”


Pod takim hasłem 13 kwietnia br. odbyło się spotkanie uczniów klas I-III, które było kolejnym działaniem mającym wzbogacić i uatrakcyjnić proces nauczania ortografii w klasach młodszych. Wszyscy wiemy, że opanowanie zasad polskiej pisowni jest sztuką i już najmłodsi uczniowie mają z tym zadaniem duże trudności.

 

O to, aby zdobywanie tej sprawności nie było nudne, ale skuteczne i aby motywowało do systematycznych ćwiczeń i wysiłku wszystkich uczniów, nawet tych z klasy I, którzy dopiero co zaczęli poznawać pierwsze reguły ortograficzne, zadbały organizatorki spotkania -  panie: Marta Szczepek, Agata Szarek i Anna Szczepek, a kilka dni wcześniej panie: Magdalena Dudek i Agnieszka Korfanty, które zorganizowały i przeprowadziły Szkolny Konkurs Ortograficzny. Przebiegał on w dwóch etapach:

 
 

Etap pierwszy to  eliminacje klasowe, w których uczestniczyli wszyscy uczniowie. Dzieci zmagały się z ortograficznymi zagadkami, rebusami,  krzyżówkami, uzupełniały luki w wyrazach i zdaniach. Spośród uczestników wyłoniono pięcioro najlepszych z klasy I, II i III, którzy zmierzyli się w finale.

W drugim etapie klasowi zwycięzcy walczyli o laury na szczeblu szkoły -  tym razem oprócz różnorodnych ćwiczeń ortograficznych dzieci pisały również dyktando sprawdzające znajomość zasad pisowni wyrazów z trudnościami ortograficznymi. W finale wyłoniono zwycięzców konkursu szkolnego. 

 

I tak wśród uczniów klas I wyniki przedstawiają się następująco:

I miejsce – Anna Sobota z kl. I a

II miejsce – Nina Chudzikiewicz z kl. I b

III miejsce – Wiktor Gierlach z kl. I a

W klasach II kolejne miejsca zajęli:

I miejsce – Kacper Klucz z kl. II a

II miejsce – Jakub Dereń z kl. II b

III miejsce – Martyna Wania z kl. II a.

Wśród zwycięzców w klasie III znaleźli się:

I miejsce – Martyna Rzepka

II miejsce – Patryk Federkiewicz,

III miejsce – Daria Bąk.

Organizatorki spotkania    zadbały również o  jego wesołą atmosferę.


To one przygotowały karty pracy i tak dobrały zadania, zagadki, rebusy, krzyżówki, teksty z lukami oraz inne zadania z  „pułapkami  ortograficznymi”, że wszyscy świetnie się bawili. Różnorodność zadań i urozmaicone ćwiczenia sprzyjały wyrabianiu nawyku bezbłędnego pisania, a jednocześnie wpłynęły na wzrost koncentracji uwagi i aktywność wszystkich dzieci. Praca w grupach i wspólne rozwiązywanie zadań ortograficznych przeplatane było zabawami ruchowymi oraz wspólnym śpiewem ortograficznej piosenki  „Krakowiaczek na Er Zet”.

Zmagania z ortografią szybko dobiegły końca, a ich efekty mogliśmy oglądać na szkolnym korytarzu, gdzie zostały wyeksponowane.  Mamy nadzieję, że ortografia dla naszych uczniów nie będzie już trudna, a poznane i utrwalane reguły ortograficzne będą przez naszych uczniów stosowane w praktyce.


Na zakończenie spotkania wszyscy jego uczestnicy otrzymali słodki poczęstunek, przewodniczący klas odebrali pamiątkowe dyplomy,  a laureatom Szkolnego Konkursu Ortograficznego pan dyrektor Wiesław Pałka – jak na konkurs ortograficzny przystało -  wręczył ilustrowane słowniki ortograficzne i dyplomy. Nie zabrakło też słów wdzięczności dla wszystkich wychowawców oraz  podziękowań w kierunku organizatorów Szkolnego Konkursu Ortograficznego i spotkania „Z Ortografią na Wesoło”. Organizatorzy pragną podziękować również p. Janowi Bąkowi za wspaniałe koło fortuny.

                                                                            Marta Szczepek