ZAJĘCIA OTWARTE W PRZEDSZKOLU SAMORZĄDOWYM W PRZYSIETNICY

 

W dniu 29 kwietnia 2016 roku dyrektorzy i nauczyciele przedszkoli z gminy Brzozów mieli okazję obejrzeć zajęcia otwarte w Przedszkolu Samorządowym w Przysietnicy. Zajęcie nawiązujące tematycznie do wiosennej łąki przeprowadzone zostało w grupie „Biedronki” przez p. Małgorzatę Leń.

 

Głównym celem spotkania było pokazanie sposobów i korzyści wynikających z  wykorzystania muzyki i elementów muzykoterapii na zajęciach w przedszkolu, pokazanie, że naturalną potrzebę ruchu, właściwą dla dzieci przedszkolnych, warto połączyć z muzyką i działaniem plastycznym. Na zajęciach zostało to ukazane poprzez wykorzystanie m.in. metody edukacji przez ruch  Doroty Dziamskiej, aktywnego słuchania muzyki wg Batii Strauss oraz technik relaksacyjnych.  

 

Po przywitaniu gości, dzieci w  rytm „Marsza Radetzky’ego” J. Straussa witały się między sobą rymowaną „Powitanką”. Wprowadzająca zabawa w skojarzenia z określonym kolorem pokazała, jak ogromna potrafi być dziecięca wyobraźnia. Nauczycielka, nawiązując do jednego ze skojarzeń – trawy, zaproponowała dzieciom zabawę ruchową w tworzenie łąki, polegającą na kreśleniu w powietrzu w rytm muzyki linii pionowych, najpierw oburącz, później prawą i lewą ręką naprzemiennie. Następnie  uczniowie ruch ten powtarzali przy dźwiękach muzyki, rysując zielonymi kredkami na kartkach. Można było zaobserwować ogromne skupienie i zaangażowanie dzieci podczas wykonywania zadania oraz umiejętność wczucia się w rytm muzyki.

 

Podczas pracy z obrazkiem dzieci poszerzyły swoje wiadomości o informacje dotyczące mieszkańców łąki, w tym owadów. Chwilę później, podczas prowadzonej przez nauczyciela opowieści o motylu, uczniowie mogli sami poczuć się jak na łące. Spokojny głos nauczycielki i delikatne dźwięki „Romansu” Gomeza zachęcały dzieci do odbycia podróży z perspektywy motyla i obrazowania ruchem opowiadanej historii.

 

Kolejnym etapem zajęć było uzupełnienie wcześniej wykonanej łąki o stworzenia na niej żyjące, dzieci przy muzyce przyklejały przygotowane owady i kwiaty. Następnie przeniosły się na dywan, by wśród kwiatów z bibuły swobodnie zatańczyć na wiosennej łące do melodii A. Vivaldiego: „Wiosna”.

 

Na zakończenie zajęć każde dziecko mogło indywidualnie zaprezentować swój taniec. W powietrzu powiewały kolorowe wstążki, raz delikatnie, innym razem szybciej, zataczały koła, w zależności od tego jak dana osoba odbierała i przedstawiała swoje odczucia związane z fragmentem muzycznym. Wszystkie dzieci z radością wzięły udział w zabawie, a swoboda realizacji tańca spowodowała, że każda z interpretacji była inna. Występy dzieci i zaprezentowane prace zostały nagrodzone pochwałą i gromkimi brawami. Na zakończenie dzieci wręczyły gościom pamiątkowe upominki.

 

Poprzez działania ruchowo – muzyczne dzieci mogły wyrazić własną indywidualność, uwolnić swoje emocje. Choreoterapia dla każdego dziecka spełnia funkcję ogólnorozwojową, zabawy ruchowo – taneczne dostarczają radości i przyjemności, pozwalają oswoić lęk przed ekspozycją społeczną, likwidują zahamowania, wspomagają rozwój koncentracji uwagi, uczą plastyki ruchów oraz wrażliwości na odczucia własnego ciała. Radość dzieci i chęć podejmowania przez nich zaproponowanych działań pokazują, że warto korzystać z aktywnych metod z wykorzystaniem muzyki jak najczęściej.      

                                                                                                   Barbara Zubel